Ranking Malaysia jatuh lagi & aksi Harimau Malaya v Spurs tak relevan?

Posted: May 10, 2015 in Sembang-Sembang pasal bola sepak

Assalamualaikum & Salam sejahtera.

Kini masih lagi terdapat suara-suara yang masih mengkritik FAM apabila ranking skuad bola sepak kebangsaan semakin jatuh dan kini berada di tangga 166, sesuatu yang mengecewakan tetapi tidak mengejutkan kerana kita sendiri kekurangan aksi perlawanan persahabatan dengan mana-mana negara selepas tewas 0-6 di tangan Oman.

Ditambah lagi dengan keriuhan isu perlawanan sarkas apabila idea asal adalah untuk skuad bola sepak kebangsaan menentang pasukan BPL Tottenham Hotspurs pada bulan ini. Kedua-dua isu ini melihatkan FAM dihentam teruk kerana dilihat aksi ini tidak memberi apa-apa manfaat kepada skuad kebangsaan.

Penulis melihat bahawa isu ranking ini sebagai isu yang sebenarnya sudah lapuk namun tetap dibangkitkan juga oleh para peminat. Ini kerana ranking skuad kebangsaan semakin turun, bukannya semakin meningkat. FAM menjadi badan yang dipersalahkan kerana telah membatalkan satu aksi perlawanan persahabatan dengan skuad Filipina yang mana seharusnya menjadi kepentingan utama atas dua sebab, iaitu ia menawarkan mata ranking sekiranya menang dan aksi ini lebih kompetetif kerana Filipina juga pastinya sedang menyiapkan skuad mereka untuk perlawanan kelayakan Piala Dunia dan Piala Asia, dimana negara kita juga turut serta dalam perlawanan tersebut.

Penulis senada dengan para peminat lain termasuk menyokong kenyataan daripada TMJ tentang isu perlawanan menentang Tottenham Hotspurs ini dimana seharusnya skuad yang menentang mereka adalah sama ada pilihan terbaik Liga M termasuk pemain import atau skuad pemain import terbaik Liga M dan bukanlah menggunakan kudrat skuad kebangsaan. Sekiranya isu pendedahan diguna pakai, maka adalah lebih wajar FAM mengatur sekurang-kurangnya dua perlawanan persahabatan dengan mana-mana negara Asia untuk mendapat aksi yang lebih kompetetif kerana negara-negara di Asia kebanyakannya sedang menyiapkan pasukan masing-masing untuk perlawanan kelayakan Piala Dunia dan Piala Asia. Kita harus sedia maklum bahawa berkemungkinan besar skuad  Tottenham Hotspurs ini tidak memberi aksi yang betul-betul kompetetif untuk persediaan skuad kebangsaan atas faktor bahawa  mereka sudah mula untuk musim rehat BPL yang pastinya sudah selesai menyebabkan berkemungkinan ramai pemain muda mereka sahaja yang bakal bermain, dan bukanlah skuad utama.

Namun penulis menyambut baik cadangan FAM untuk skuad kita dianggotai lima orang pemain import namun jurulatih itu tidak seharusnya diberikan kepada Dollah Salleh. Mungkin boleh digunapakai jurulatih lain seperti Irfan Bakti, Mehmet Durakovic atau jurulatih lain manakala Dollah Salleh hanya fokus untuk persiapan skuad kebangsaan sahaja.

P/S: Pilihan 5 import penulis (Mohamadou Sumareh, Robert Corthwhite, Namkum Woong, Paulo Rangel & Andik Vermansyah)

Leave a comment